tiistai 26. marraskuuta 2013

Vanhassa vara parempi

Jokainen, joka on yhtään kurkannut meidän verkkokauppaan, tietää että pidän menneiden vuosien nostalgiasta ja retrosta ilmeestä. Mikä siinä kiehtoo, on vaikea sanoin selittää, mutta siinä vain on sitä jotain, mitä nykypäivän kaupallistuneesta, pinnallistuneesta kertakäyttökulttuurimaailmasta on vaikea löytää.

Sanotaan, että ennen oli kaikki paremmin, en tiedä onko se vain aistiharha ja kultaako aika muistot - mutta sanoisin että moni asia oli ennen paremmin. Olenkin koonnut nostalgiahouruissani koneelle löytämiäni vanhoja mainoksia ja muita kuvia, joita käyn aina kaihoten katselemassa kun tämä nykymaailman meno alkaa ahdistaa. 

Vanhat mainokset ovat liikuttavan naiiveja, humoristisia, niistä huokuu iloisuus ja hyväntuulisuus.

Läheskään kaikkien kuvien alkuperä minulla ei ole tiedossa, kun olen niitä poiminut talteen pitkän aikaa sieltä sun täältä. Jos joku tunnustaa omakseen, huutaa hep! Mutta tässäpä näitä:

Pauligin kahvimainos. Pauligista onkin tullut vuosien varrella niin pysyvä osa kahvikulttuuria, että minulle Paulig on synonyymi kahville.


Ihkaensimmäinen karamellimuistoni liittyy Fazerin siniseen! Muistan, kun seisoimme talvipakkasella Kajaanissa Tehtaankadulla, paperitehtaan liepeillä, mansardikattoisen Makkolan talon eli silloisen kotimme edustalla, äitini kanssa joskus 80-luvun lopulla. Hän kaiveli laukustaan levyn tätä klassikkosuklaata, ja silmät suurina ihastuksesta katselin rapisevaa foliota ja sen sisältä paljastuvaa, ruudutettua suklaalevyä josta sain taittaa ja maistaa palasen. Tuo tilanne tulee edelleenkin mieleeni joka kerta, kun samaista suklaata syön. Eikä sen voittanutta ole löytynyt! Muutenkin Fazerin suklaat painivat laadullaan aivan omassa sarjassaan, jos minulta kysytään.
Tiesitkö muuten, että Fazerin sinisen resepti oli ystävänpalveluksena saatu lahja?

Kuva: Fazer
Mikseihän autoradioita enää markkinoida tällä nimellä...?



Maailma muuttuu, ja mainokset sen mukana, minkä näistäkin esimerkeistä hyvin huomaa, arvossa on pidetty paljolti eri asioita kuin nykyään.

Hieman kyseenalaisia mainoksia nykypäivänä olisivat esimerkiksi nämä tupakkamainokset. Ennen tupakointiin liitettiin vahvasti miehekkäitä, maskuliinisia mielikuvia, mikä ei nykyään tulisi kuuloonkaan. Elämme aikaa, jolloin hyvin monenlainen mielikuvamainonta on pistetty pannaan.


Tämän mainoksen väittämän sanoisin omalta kohdaltani jäävän toteutumatta. Jos joku heppu tulisi puhaltamaan savut naamalle, vaikutus voisi olla tyystin päinvastainen kuin mitä tässä on ehkä ajettu takaa...


Ei tätä ehkä nykyisin perheautoksi mainostettaisi.. :)



"Join tuossa pullon kossua!"


Entisajan pesukonemainos!


Ruokasuosituksetkin ovat menneet muutamien viime vuosikymmenten sisällä melkoiseen remonttiin.
Joka paikka täyttyy laihdutusvalmistemainoksista ja laihuuden ihannoinnista...mutta toisin oli ennen, vai mitä voisi päätellä näistä?

"Pää pystyyn, rakas Taimi! Sinäkin voit päästä rumasta laihuudestasi."


"Laihuuden poistamiselle ja toivotun lihavuuden saavuttamiseksi..."
Nykyinen lautasmalli ei juuri sisällä voita eikä sokeria, mutta muinoin niitä on oikein kehoitettu pistämään kaksin käsin poskeen. Niin se maailma muuttuu!

"Lapset tarvitsevat tätä vahvistavaa ja terveellistä ravintoa."


Kautta aikain ihmiset ovat ihannoinneet sitä, mikä on vaikea saavuttaa. 
Ennen ruskettuneita ihmisiä pidettiin rahvaina, kun vain varakkailla oli vara viettää aikansa sisätiloissa eikä raatamassa pelloilla ja muissa ulkotöissä, nykyään kun tehdas- ja sisätyöt ovat yleisiä, on vastaavasti rusketus tavoiteltua, kertoohan se tavallaan siitä, että tällaisella henkilöllä on vara loikoilla rannoilla tai ravata solariumeissa itseään päivettämässä. Toisaalla päin maailmaa koetetaan tälläkin hetkellä epätoivoisesti valkaista tummaa ihoa keinoilla millä hyvänsä, kun täällä jo teinit työntyvät keinorusketusta hakemaan. Hassu maailma. 

Niin on myös ennen ihannoitu "lihaa luiden ympärillä", kun ruoasta on ollut pulaa. Nykyäänkin monissa kehitysmaissa pyöreys on luonnollisestikin merkki vauraudesta ja hyvinvoinnista, kun suurin osa väestöstä on nälkiintynyttä. Nyky-Suomessa ei kenenkään tarvitse enää nälkään kuolla, vaan lihominen on laihtumista helpompaa, ja siksi laihuutta myös ihannoidaan, koska sen saavuttaminen ja ylläpito vaatii itsekuria, kiusauksista kieltäytymistä ja kovaa työtä. 




Alakuvassa mukana myös Felixin retroketsuppi, joka on tehnyt viime aikoina uuden tulon kauppoihin.



Jenkkien klassikkobrändi Cokis ja yksi sen lukuisista vanhoista mainoksista.



 Tämä allaoleva elokuvajuliste minulla on kotona tauluna.

Kuva: antikvariaatti.net
Kuva: antikvariaatti.net

Kuva: Asko

Kuva: Asko
Sitten muutama uusvanha mainos Laitilasta. 

Tämän wirvoitusjuomatehtaan imago on rakennettu menneiden aikojen nostalgian varaan, ja se selvästikin toimii, kun katsoo miten suuren osan kauppojen juomahyllyistä tämän pienestä ponnistaneen panimon tuotteet ovat vallaneet. Ei ihme, sillä juomissa on laatu kohdallaan!

Kaikki allaolevat kuvat ovat Laitilan Wirvoitusjuomatehtaan.







Ihanan kepeä ja huoleton tunnelma näistä vanhoista - vaikka sitten uusvanhoistakin - välittyy!

Loppuun vielä pieni kevennys. 


Toivottavasti Hilma sai kattilansa takaisin!

2 kommenttia:

  1. Vastaukset
    1. Todellakin, voi tuota nostalgian määrää..nykymainoksista puuttuu kyllä "se jokin" :)

      Poista